Josep Maria Salrach Marès

Doctor en Història

Nom i cognoms: Josep Maria Salrach Marès

Categoria i afiliació: Catedràtic jubilat d'Història Medieval de la Universitat Pompeu Fabra; Membre de l'Institut d'Estudis Catalans (Secció Històrico-Arqueològica); Professor de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona

Dades de contacte: josep.salrach@upf.edu  C/Joan Güell 149-153, 6º, 5ª 08028 Barcelona

Currículum:

Llicenciat en Filosofia i Lletres a la Universitat de Barcelona (1968) i doctor en Història Medieval (1974) per aquesta universitat. Professor del Departament d’Història Medieval, Paleografia i Diplomàtica de la Universitat de Barcelona (1970-1993). Ha impartit cursos al Istituto Internazionale di Storia Economica “Francesco Datini”, de Prato (Itàlia), a l’ Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales, de París, i a la Universitat de Paris VII. Ingressà l’any 1993 a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, i n’ha estat catedràtic fins la jubilació l’any 2007. Després ha estat professor emèrit d’aquesta universitat fins l’any 2017. Actualment és professor de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona, i membre de l’Institut d’Estudis Catalans. Com a investigador medievalista, s’ha especialitzat en història social i del poder a l’Alta Edat Mitjana a Catalunya, i ha participat com a director en l’edició de grans col·leccions de fonts catalanes altmedievals. Cercant les arrels històriques dels problemas actuals, ha escrit una llarga historia de la fam al món (edició catalana del 2008 i castellana del 2012).

Publicacions més rellevants:

- “El mal que no voldria”, L’Avenç, 467/abril 2020, p. 60-61.

- “840 Guifré el Pelós: historia, mite i llegenda” en Borja de Riquer (dir.), Vides catalanes que han fet historia, Barcelona (Edicions 62), 2020, p.88-94.

- “805 Duoda, la comtessa escriptora i educadora”, en Borja de Riquer (dir.), Vides catalanes que han fet historia, Barcelona (Edicions 62), 2020, p.81-87.

- “L’edat mitjana”, en Borja de Riquer (dir.), Vides catalanes que han fet historia, Barcelona (Edicions 62), 2020, p. 71-80.

- “Els greuges de Guitard Isarn, señor de Caboet. Traducció, datació i lectura”, Butlletí de la Societat Catalana d’Estudis Històrics, XXXI, 2020, p. 503-520.

Investigadors