Andreu Galera i Pedrosa

Arxiver

Nom i cognoms: Andreu Galera i Pedrosa

Afiliació: Archivo Histórico de Cardona

Dades de contacte: galerapa@cardona.cat, arxiuhistoric@cardona.cat

Currículum:

Doctor en Història Medieval per la Universitat de Barcelona des de l'any 2002, amb la tesi doctoral Territori, senyoriu i jurisdicció a la Catalunya Central: la batllia de Cardona (Ducat de Cardona) i la baronia de Santa Maria d'Aguilar (ss. XI -XVI), dirigida pel Dr. Manuel Riu. La seva línia de recerca s'ha centrat en la vila i salines de Cardona en època medieval, i la formació d'una elit social sota l'empara dels seus senyors jurisdiccionals, amb especial incidència en la temàtica territorial, urbanística i fiscal. És autor d'una trentena d'articles, a més de diverses obres col·lectives i monogràfiques sobre la temàtica medieval i moderna. Ha estat, així mateix, professor associat al Departament d'Història Medieval, Paleografia i Diplomàtica de la dita Universitat en el curs 2003-2004. Des de gener de l'any 2004 dirigeix ??l'Arxiu Històric de Cardona, càrrec des d'on ha promogut l'estudi de la Història Contemporània d'aquesta població amb l'objectiu de recuperar, preservar i divulgar els fons documentals relatius al descobriment i explotació de les sals potàssiques, com a fonts primordials per comprendre la realitat d'aquest municipi en el segle passat, i, per extensió, de tota la Catalunya central. El 2007 va rebre el Premi Francisco Javier Ayala-Carcedo per part de la Societat Espanyola per a la Defensa del Patrimoni Geològic i Miner, en la seva tercera convocatòria, en reconeixement a aquesta tasca.

Publicacions més rellevants:

- La castlania del castell de Riner. A la primera meitat del segle XIV, Pagès Editors, Lleida, 2011.

- «De Cardona fins a Nàpols, i de la glòria a l’esterilitat de la terra. L’expedició sarda d’Alfons IV i el comte Joan Ramon Folc I de Cardona (1419-1433)», en Montse Barniol i Joan Duran-Porta (eds.), Bella i solemne. La creu gòtica dels Sants Màrtirs i la Cardona del seu temps, Ajuntament de Cardona, Cardona, 2010, pp. 17-41.

- L’enginyer Emili Viader i el descobriment de la conca potàssica catalana, Pagès Editors, Lleida, 2009.

- Cardona medieval, itinerari per la vila i la seva història, Ajuntament de Cardona, Cardona, 2008 (traducció al castellà de l'any 2010).

- «L’església dels Prohoms. La fundació de beneficis eclesiàstics simples a Sant Miquel de Cardona (segles XIII-XVI)», en Mercedes Juan i Verdejo, Xavier Solé i Palacín, Andreu Galera i Pedrosa i Anna Orriols i Alsina, L’església parroquial de Sant Miquel de Cardona. El gòtic al mig Cardener, Centre d’Estudis del Bages, Cardona, 2003, pp. 47-130.

- El castell de Cardona, Farell Editors, Sant Vicenç de Castellet, 2001 (guia del castell de Cardona, traduïda també al castellà i anglès).

- Diplomatari de la vila de Cardona (anys 966-1276), Fundació Noguera, Barcelona, 1998.

Investigadors