Pere Verdés Pijuan

Nom i cognoms: Pere Verdés Pijuan

Categoria i afiliació: Científico Titular. Departamento de Ciencias Históricas: Estudios Medievales, Institución Milà i Fontanals, Consejo Superior de Investigaciones Científicas

Dades de contacte: pverdes@imf.csic.es; Departamento de Ciencias Históricas: Estudios Medievales, Institución Milà i Fontanals, CSIC, C/Egipcíaques, 15 - 08001- Barcelona

Currículum:

Doctor en Geografia i Història (Història Medieval) per la Universitat de Barcelona, des de 2005 és Científic Titular del CSIC a la Institució Milà i Fontanals, on dirigeix actualment la línia d'investigació "Fiscalitat i finances públiques a la Corona d'Aragó (segles XIII-XV)". Aquesta línia va ser creada l'any 1989 per M. Sánchez y, des de 2008, ha desenvolupat la seva tasca en el marc dels successius projectes de recerca encapçalats per P. Verdés. Pel que fa als temes d'investigació, fins a dia d'avui s'ha centrat fonamentalment en l'estudi dels orígens, l'estructura i l'evolució de la fiscalitat municipal a Catalunya durant la baixa Edat Mitjana. En relació a aquesta qüestió, ha estudiat també la gènesi del deute públic, l'elaboració del discurs fiscal i la construcció de la identitat política a les ciutats catalanes entre el segle XIII i el segle XV. Una menció a part mereixen els treballs sobre els processos de fortificació urbana i el comerç del safrà a Catalunya a finals de l'Edat Mitjana. Finalment, entre altres coses, val a dir que Pere Verdés dirigeix, juntament amb D. Menjot, el Glossari Crític de Fiscalitat Medieval i que forma part del comitè director de la xarxa temàtica d'investigació "Arca Comunis", dedicada a l'estudi de la fiscalitat en els regnes hispànics des de la tretzena centúria.

Publicacions més rellevants:

- «“Atès que la utilitat de la universitat deu precehir lo singular": discurso fiscal e identidad política en Cervera durante el s. XV», Hispania LXXI/238 (2011), pp. 409-436.

- « “Car les talles són difícils de fer e pijors de exigir". A propósito del discurso fiscal en las ciudades catalanes durante la época bajomedieval», Studia Histórica. Historia Medieval 30 (2012), pp. 129-153.

- « La contribución eclesiástica a la fiscalidad municipal en Cataluña durante la época bajomedieval », en J. MORELLÓ (ed.), Financiar el reino terrenal. La contribución de la Iglesia a finales de la Edad Media (siglos XIII-XVI), CSIC, Barcelona, 2013, pp. 131-168.

- « Fiscalidad urbana y discurso franciscano en la Corona de Aragón (s. XIV-XV) », en M.C. Giannini (a cura di), Fiscalità e religione nell’Europa catòlica. Idee, linguaggi e pratiche (secoli XIV-XIX), Viella, Roma, 2015, pp. 71-110.

- « El mercado de la deuda pública en la Cataluña de los siglos XIV-XV », en Estados y mercados financieros en el Occidente cristiano (siglos XIII-XVI). Actas de la XLI Semana de Estudios Medievales de Estella (15-18 de julio de 2014), Gobierno de Navarra, Departamento de Cultura, Turismo y Relaciones Institucionales, Pamplona, 2015, pp. 243-271.

- (con Pere Orti Gost), « The crisis of public finances in the cities of late medieval Catalonia (1350-1500) », en XLVII Settimana di Studi. Le crisi finanziari: gestione, implicazioni sociali e conseguenze nell’età preindustriale (Prato, 10-13 maggio 2015), Florencia, Firenze University Press, 2016, pp. 119-221.